tirsdag den 27. august 2013

Troen er ikke en skolesag


PLADS TIL OS ALLE – OGSÅ I FOLKETS SKOLE

SF-Assens har flere gange rejst spørgsmålet om den skemalagte konfirmationsforberedelse. Vi har fremført, at konfirmation er et religiøst ritual. Selve forberedelsen til sådanne ritualer må jo være en individuel og privat sag. Så derfor synes vi ikke, at konfirmationsforberedelsen hører hjemme på skemaet i den offentlige skole.

Jeg har svært ved at forstå, at man i 7. eller 8. klasse overlader skolens ”bedste sendetid”, de tidlige morgentimer, til en praksis, der egentlig hører hjemme i privatsfæren. Det virker besynderligt, at eleverne skal starte dagen med at beskæftige sig to timer med oplæring i gudstjeneste samtidig med, at vigtige kernefag som fremmedsprog og matematik forvises til dagens sidste lektioner. Hvad er den pædagogiske begrundelse for at overdrage den bedste undervisningstid til teologer, der slet ikke har undervisningskompetence i folkeskolens fag?

Konfirmationen er en kirkelig handling, der intet har med folkeskolen at gøre. Det er jo en frivillig sag om man vil være medlem af folkekirken. Derfor er det mærkeligt, at en folkeskole, som ikke er en del af folkekirken, skal tilrettelægge sin undervisning efter præsternes ønske.

De skemalagte timer til konfirmationsforberedelse kan meget nemt komme til at virke som en barriere for skolens pædagogiske planlægning. I disse år stilles der hele tiden nye krav til elevernes faglige læring. Det traditionelle skoleskema er under omformning. De nye arbejdsformer i dagens folkeskole er præget af tematisk undervisning, sammenhængende undervisningsforløb, undervisning på tværs af klasserne og lærerteamsamarbejde. Men hvis man på en skole har fire 7. klasser, blokerer konfirmationsforberedelsen 4 x 2 formiddagstimer, hvor det ikke er muligt at arbejde på tværs af klasserne. Hvilke gevinster opnår skolerne ved det?

I modsætning til religions- eller kristendomsundervisning henvender konfirmationsforberedelse sig udelukkende til de unge, som enten allerede er medlemmer af folkekirken, eller som ønsker at blive det.
Tænk på, hvordan det må være at gå i en skole, hvor man bliver ekskluderet fra dele af skolegangen, blot fordi man ikke tilhører et bestemt trossamfund!

Ifølge folkeskolens formålsparagraf skal eleverne forberedes til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Men hvis skolen skal fremstå som en troværdig formidler af de grundlæggende demokratiske principper og værdier, er det vigtigt, at den ikke sender signaler om bestemte religiøse præferencer.
Folkets skole bør fremstå som en institution der er lige åben for alle uanset religiøse tilhørsforhold. Og for at kunne rumme alle tros- og ikke-tros-grupper må skolen være religiøst neutral! Hvis denne neutralitet mangler, vil skolen være særdeles følsom over for mistanke om en religiøs dagsorden, når den forsøger at formidle de demokratiske værdier.

Skolen skal ikke bidrage til at marginalisere bestemte elever – heller ikke de elever der ikke er medlemmer af folkekirken. Da konfirmationsforberedelse er en religiøs påvirkning, der er svær at forene med folkeskolens formålsparagraf, må den opfattes som en fritidsinteresse, der er skolen uvedkommende. Når man går til præst, i koranskole, i sportsklub eller til spejder, er der tale om frivillige handlinger. Sådanne fritidsaktiviteter skal ikke blandes sammen med den lovpligtige undervisning. Ergo bør man ophøre med at bruge skolens kostbare timer på evangelisk-luthersk forkyndelse.

Der kan oven i købet hentes støtte til dette synspunkt fra teologisk hold.
Søren Kierkegaard skrev for eksempel: ”Lad Staten (og dette er den eneste sande christelige Fordring, som det ogsaa er det eneste Fornuftige) gjøre al Christendoms Forkyndelse til privat Praxis.” Ud fra et kristeligt synspunkt mente Kierkegaard, at det var uforsvarligt at forkynde evangeliet i offentlige institutioner. Den enkelte skulle nemlig selv træffe det afgørende valg. Men det er der jo ikke tale om, når forkyndelsen er sat på skema.

Når valgåret falder sammen med 200-året for Søren Kierkegaards fødsel, kan vi vel håbe på, at vælgerne sammensætter et byråd, der tør at gøre religiøs forkyndelse til privat praksis?

5 kommentarer:

  1. Kære Flemming.
    Tak for dit indlæg om de små skoler som jeg er helt enig i. Men dette indlæg er jeg dels uenig i, og dels synes jeg det er upræcist i sin argumentation.
    Du har lov at mene noget andet. Men som sognepræst har jeg selvfølgelig den opfattelse at det konfirmanderne lærer til konfirmationsforberedelsen er det vigtigste de lærer i hele deres skoletid. De lærer f.eks. at et menneskes værdi ikke er dets markedsværdi. At du, som det tydeligt fremgår af dit indlæg, ikke har nogen sans for hvor vigtig ånd og dannelse, historie og tradition er i et menneskes liv undrer mig alligevel. Men den slags er jo for resten også helt på vej ud af skolen med skolereformen som er dybt præget af den nye konkurrencestats ideologi, hvor alt skal måles og vejes på om det kan betale sig. ”Vi kan ikke måle det vi værdsætter, så vi værdsætter kun det vi kan måle”, synes motto`et at være.
    Det er et meget stort flertal af de unge der vælger at lade sig konfirmere. Derfor tager skolen selvfølgelig det pragmatiske hensyn til dem og til folkekirken, at den, giver dem fri til det i to timer i skoletiden, f.eks. en enkelt morgen i, i et enkelt skoleår ud af ni. Det er simpelthen forkert når du skriver, at konfirmationsforberedelsen er en del af skolens skema. Skolen giver fri. Det er heller ikke præsterne der bestemmer. Men der foregår en forhandling. Jeg må også spørge dig hvilken skole i kommunen det er, som giver fire 7. klasserne fri til konfirmationsforberedelse i 4 x 2 formiddagstimer? Eller er det et tænkt eksempel uden hold i virkeligheden?
    Men ellers held og lykke med valget.
    Med venlig hilsen
    Sognepræst Anders Lundbeck Rasmussen

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anders
      Da min ældste datter skulle begynde i 7. klasse, kom hun hjem med et skema, hvorpå der stod ”præst” de to første lektioner om onsdagen. Eksemplet med de 4 x 2 formiddagstimer er taget fra virkelighedens verden på Vissenbjerg Skole, da hun gik i 7. klasse.
      Efterfølgende blev konfirmationsforberedelsen flyttet til 8. klasse. Men det ændrede jo ikke på problemstillingen. Da min søn sidste år startede i 8. klasse, gentog det samme sig. Der var ”præst” på skemaet de to første timer om torsdagen. I min søns klasse var der to elever, som havde fravalgt konfirmationstimerne. Men denne gang blev eksklusionsoplevelsen forstærket. Nu var der nemlig blev indført hele blokdage, hvor de to elever ikke måtte deltage i skoledagen sammen med deres klasse. De blev i stedet udskilt fra klassen. På blokdagene blev de flyttet over i anden klasse, hvor de vilkårligt blev kastet ind i undervisningsforløb, som de hverken havde kendskab eller ejerskab til.
      Jeg synes ikke, at det er i orden at ofre enkelte elever på det store flertals alter. Folkeskolen skal ikke ekskludere elever – den skal inkludere!

      Jeg har i øvrigt en ganske veludviklet sans for, hvor vigtig ånd, dannelse historie og tradition er i et menneskes liv. Det havde teologen Grundtvig også. I stedet for at undervise i trossager, mente Grundtvig, at der skulle undervises i at blive en anstændig borger. Men det er jo ens for kristne, jøder og hedninger. Frem for en kristen konfirmation gik Grundtvig ind for en slags ”borgerlig” konfirmation.
      Jeg er tæt på at være enig. Troen er jo privat, og skolen er offentlig. Som Grundtvig sagde: ”Gud ske Lov at Troen slet ingen Skole-Sag er!”

      Med venlig hilsen
      Flemming

      Slet
    2. Kære Flemming
      Enige bliver vi jo nok ikke. Men jeg vil gerne invitere dig til at deltage i konfirmandforberedelsen en gang, så du kan genopfriske, hvad det er, du og dit parti gerne vil nedprioritere og skubbe ud på et sidespor, hvis I og jeres meningsfæller får flertal i byrådet. Så kan vi jo diskutere emnet med konfirmanderne og vende det over en kop kaffe bagefter.
      Og så vil jeg gøre opmærksom på, at der i folkeskoleloven står, at skolen skal give eleverne FRI til konfirmationsforberedelse på 7. eller 8. klassetrin. Dvs. at en klasse på det pågældende klassetrin får fri til at gå til præst 2 timer ud af de ca. 35 undervisningstimer de har i løbet af en uge. Til gengæld har de så ikke kristendom det år hvor de konfirmeres. Når dine børns skole skriver ”præst” på deres skoleskema, betyder det altså at de elever, der ønsker det, har FRI i de timer til at gå til præst. Det er selvfølgelig ikke en del af skolens undervisning. Det er næppe heller korrekt konfirmationsforberedelsen blokerer 4 x 2 formiddagstimer om ugen på Vissenbjerg skole, som du skriver. Der er to præster, så jeg formoder klasserne undervises samtidig to og to. Mht. Grundtvig så har skolen ikke undervist i trossager i omkring 40 år. Så der synes jeg du er lidt sent ude.
      Mvh. Anders

      Slet
    3. Kære Anders

      Du har helt ret i, at skolens undervisning ikke må være konfessionel. Og det er netop min pointe! Konfirmation er jo et religiøst ritual. Forberedelse til sådanne ritualer er ikke en del af skolens undervisning! Den forkyndende konfirmationsforberedelse er dåbsoplæring og har dermed gudstjenesten som sit udgangspunkt. Derfor bør den selvfølgelig ikke foregå i skoletiden. Den bør som andre frivillige aktiviteter foregå i fritiden.

      Men det er desværre fuldstændig korrekt, at konfirmationsforberedelsen blokerede 4 x 2 morgentimer om ugen på min datters årgang. For det første argumenterede præsterne med at ”undervisningen” skulle foregå i sognelokalerne, som kun rummer én klasse ad gangen. For det andet insisterede præsterne på, at lægge beslag på dagens to første lektioner, hvor eleverne er mest oplagte. Derved lykkedes det at få fortrængt kernefag som dansk og matematik til de eftermiddagstimer, hvor eleverne er mindst motiverede.

      I år er der kun tre 8.klasser på Vissenbjerg Skole. Men mønsteret gentager sig. Der står ”præst” på skemaet de to første lektioner tirsdag, onsdag og torsdag. I år blokerer præstetimerne således 3 x 2 morgentimer.

      I øvrigt kan SF’s forslag om adskillelse mellem skole og kirke sagtens forenes med folkeskoleloven. Vores forslag er formuleret således:
      ”Der igangsættes en proces med henblik på at placere konfirmationsforberedelsen uden for skolernes undervisningstid.
      Baggrunden for forslaget er, at skemalægningen af konfirmationsforberedelsen medfører en uheldig sammenblanding af kirkelig forkyndelse og kundskabsmeddelende undervisning. Desuden virker den udbredte praksis med at placere konfirmationsforberedelsen i to morgentimer på en fast ugedag som en barriere for en fleksibel tilrettelæggelse af skolernes pædagogiske arbejde.
      Hvis enkelte præster skulle fastholde et ønske om, at konfirmationsforberedelsen fortsat skal finde sted inden for normal skoletid, kan der evt. efter forhandling med præsterne indføres en undtagelsesbestemmelse om at henlægge konfirmationsforberedelsen til skoledagens sidste lektioner.”

      Folkeskolen forbyder faktisk ikke, at de unge kan gå til præst i fritiden. Hvorfor kan en frivillig aktivitet, der angår den enkeltes private gudsforhold, ikke finde sted uden for skoletiden?
      Præsterne kunne jo lægge konfirmationsforberedelsen om eftermiddagen, aftenen eller i weekenderne. Om søndagen er præsterne alligevel på arbejde. Så kunne de jo slå gudstjeneste og konfirmationsoplæring sammen. Hvis de unge oprigtigt tror på kødets opstandelse og den treenige gud, skal de jo nok komme.

      Venlig hilsen
      Flemming

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet